Vánoční sortiment na pultech obchodů již v září – promyšlený marketingový tah?

Také jste si všimli, že se v posledních letech obchodníci doslova předhánějí, kdo vybalí první vánoční zboží dříve?

Nakupujete sortiment na Vánoce dopředu nebo to necháváte až na poslední chvíli těsně před svátky?

Je pro vás takové zboží, které se na pultech objeví už v září obtěžující či vám nevadí a naopak ho vítáte?

Již mnoho let se stalo pravidlem, že se vánoční sortiment objevuje na pultech většiny obchodů už v září, někteří dokonce tak spěchají, že ho vybalí i v srpnu.

Myslíte si, že je to v řadě obchodů naprosto zbytečné, protože to s předstihem nikdo kupovat nebude nebo je to naopak chytrý tah, jak mohou obchodníci na vánocích vydělat více, když prodávají toto zboží déle, než jen například od listopadu?

Co si budeme říkat, ve spoustě obchodů můžete potkat zákazníky, kteří kolem takového sortimentu jen chodí a kroutí hlavou, protože nevěří, že už zase někdo otravuje s Vánoci v podstatě skoro 4 měsíce předem. V čem tkví výhody a nevýhody takového obchodního triku?

Kolik zboží se orientačně prodá? Jaký to má dopad na psychiku nakupujících? Na to jsme se snažili najít odpověď i my.

Zahraničí versus ČR

Podle jedné zahraniční studie, která se zabývala tím, jak lidé vnímají předčasné Vánoce v podobě vánočního zboží na pultech 99 % obchodů, se ukázalo, že zhruba 63 % dotázaných považuje tuto obchodní taktiku za otravnou a často i obtěžující, když se tento druh zboží objeví před Halloweenem.

Oproti tomu 52 % zákazníků miluje předvánoční chaos a shánění vánočních věcí až kolem díkůvzdání (USA jej slaví 4. čtvrtek v listopadu a Kanada 2. pondělí v říjnu). Ti, kdo naopak upřednostňují, aby se takové zboží objevilo už kolem Halloweenu (ten se slaví 31. října) tvoří 21 %.

Jak to vypadá v obchodech, když se objeví Vánoce v září?

Když to vezmeme jednoduše, tak ještě ani nestačilo skončit období dovolených a my už máme před nosem v obchodě naskládané vánoční ozdoby, umělé stromky, různé světelné dekorace, vánoční osvětlení, umělý sníh ve spreji, formičky na vánoční cukroví a mnoho dalších.

Upřímně to vypadá dost zvláštně, protože přijdete do obchodu ještě v letních šatech a máte se najednou přehrabovat ve zboží, které je typické pro zimní období.

Z vlastní zkušenosti jsem se přesvědčila, že spousta zákazníků jezdí kolem potřeb na Vánoce s vražedným výrazem, že jim někdo připomíná svátky, které pro ně znamenají hromadu stresu a nahánění pracovních termínů na poslední chvíli.

Řada z nich začne nadávat, že už je to vážně otrava, když s těmi cetkami otravují už v září.

Jenže když se nad tím zamyslíte, je to velmi důkladně promyšlená a propracovaná obchodní taktika, či spíše by se hodilo říci marketingová kampaň.

Obchodníci nepřemýšlejí tak, že si budou moci zákazníci nakoupit předem, aby se vyhnuli vánočnímu shonu, o to jim vůbec nejde. Naopak jim záleží na tom, že budete mít toto zboží stále na očích a bude vás lákat koupit i to, co vůbec nepotřebujete.

Nekoupíte třeba jen nový svícen na okno, ale také vánoční ozdoby, protože ty co máte doma, už jsou okoukané, no a co k tomu vzít také delší světelný řetěz a ještě by se mohla koupit nějaká stylová vánoční dekorace.

Než se nadějete, začnou penízky lítat a vy najednou zjistíte, že jste si místo jedné věci, pro kterou jste původně šli, nakoupili dalších třeba 5, které jste původně ani nechtěli.

V tom spočívá taktika obchodníků, stimulovat vás k nákupu i těch věcí, které vlastně nepotřebujete, ale když už jste je měli na očích, tak jste neodolali a koupili si je.

Vánoční svátky v e-shopech

Internetové obchody zažívají opravdový boom a jejich popularita roste v podstatě každým dnem.

Zákazníci upřednostňují zejména rychlé dodací lhůty, široký sortiment zboží a příznivou cenu.

Samozřejmě, že ani e-shopy nezůstávají s vánočním sortimentem pozadu a často tam seženete daleko lepší a výhodnější zboží než v klasických kamenných obchodech.

O tom, že lidé dávají přednost e-shopům, hovoří i čísla, protože v loňském roce Češi utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun.

Oproti tomu letos už se za prvních 6 měsíců nakoupilo zboží za 46,4 miliard korun, což je o 13 % více než za stejné období loni, a je to vlastně tolik peněz, co byly internetové nákupy za celý rok šest let zpětně.

Vánoční sortiment na pultech obchodů již v září – promyšlený marketingový tah?
Líbil se Vám článek?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *